Strona niemiecka postanowiła skonfrontować swoje zamierzenia z opiniami reprezentantów poszczególnych krajów (Danii, Belgii, Holandii, Polski, Szwecji i Wielkiej Brytanii), administracji unijnej (Dyrektoriatów ds. Morza i ds. Środowiska) oraz organizacji, których zarządzanie rybołówstwem w kontekście ochrony morskiej przyrody dotyczy lub interesuje z racji prowadzonej działalności (Międzynarodowej Rady Badań Morza – ICES, doradczych gremiów rybackich obu mórz – NSRAC i BSRAC, a także pro-przyrodniczej organizacji społecznej pn. Koalicja Czystego Bałtyku – (CCB).
Dyskusję poprzedziło wizualne zaprezentowanie materiału będącego obiektem wymiany poglądów. Dokonali tego reprezentanci sektora rybołówstwa – Johann Heinrich von Thünen Institute (vTI) i ochrony przyrody – Federal Agency for Nature Conservation (BfN).
Podkreślono, że proponowane środki ze strony sektora ochrony środowiska są efektem prac i spotkań zrealizowanych w ramach wieloletniego programu EMPAS. W ślad wypracowanych w tym projekcie wniosków w odniesieniu do ochrony morświnów BfN uważa za zasadne wprowadzenie całorocznych lub okresowych zakazów stosowania sieci skrzelowych. Inny pogląd wyraża sektor rybołówstwa, w którego imieniu specjaliści z vTI optują za pozostawieniem możliwości łowienia tymi sieciami, ale z obowiązkiem stosowania akustycznych odstraszaczy (pingerów) bez względu na wielkość jednostki połowowej. Tego sposobu jednak nie podzielają eksperci z BfN. Uważają oni, że płoszenie tych zwierząt w rejonie dedykowanym ich ochronie w ogóle nie powinno mieć zastosowania. Ponadto pingery nie redukują przyłowu nurkujących ptaków, co na niektórych obszarach Natura 2000 (np. w niemieckiej części obszaru Natura 2000 na Zatoce Pomorskiej) może mieć decydujące znaczenie przy ostatecznym wyborze sposobu ochrony obu narażonych grup gatunków – morskich ssaków i ptaków.
Szczególnie istotne dla polskich rybaków może być przyjęcie stosownego rozwiązania w odniesieniu do obszarów Natura 2000 łowisk na Zatoce Pomorskiej (np. na Ławicy Odrzanej), które są użytkowane także przez stosujące stawne sieci skrzelowe polskie jednostki połowowe.
W nadchodzącym roku niemiecka administracja rządowa podejmie ostateczne decyzje regulujące powyższe kwestie i wprowadzi je do swojego prawa.
Otwartą sprawą są regulacje w stosunku do obszarów Natura 2000 leżących w granicach niemieckich wód terytorialnych. Te leżą w kompetencji administracji nadmorskich landów. Mogą one być inne, ale też muszą być zgodne z zapisami Dyrektywy Ptasiej i Siedliskowej oraz regulacjami Wspólnotowej Polityki Rybackiej UE.
KES